Een kijkje in Unit 3
Binnen onze school werken wij in Units. De Units zijn ingedeeld op leeftijd. In Unit 3 werken kinderen van 10 tot 12 jaar. Kinderen werken steeds meer op hun eigen niveau, hierdoor vergroten we het leerplezier en de betrokkenheid. We werken aan toekomstgericht onderwijs, waar kinderen zich positief en vol zelfvertrouwen mogen ontwikkelen richting het vervolgonderwijs. Stap voor stap vergroten we het eigenaarschap bij de kinderen, zodat zij zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen leerproces.
Afgelopen jaar zijn we begonnen met rekenen en wereldoriëntatie binnen de Unit. Voorafgaand aan de lessen wordt er gekeken welk niveau het best passend is voor de leerling. Gedurende het schooljaar bouwen we verder aan de Unit. Leerlingen en ouders worden betrokken bij het toekomstperspectief, zodat er een duidelijk beeld ontstaat over hoe de leerling ervoor staat en wat hij of zij kan ontwikkelen. We bespreken de wens van leerlingen richting het voortgezet onderwijs. In leerjaar 7 wordt tijdens het tweede oudergesprek het voorlopig advies met ouders en leerlingen besproken. In leerjaar 8 volgt een uitgebreid programma richting het voortgezet onderwijs. Dit wordt toegelicht tijdens de informatieavond. Leerlingen en ouders ontvangen tijdens het tweede oudergesprek het definitieve advies.
Hoe ziet een dag in Unit 3 eruit?
Onze schooldag begint met een inloop van 08:15 tot 08:30 uur. De kinderen komen binnen en leggen de spullen in hun kluisje. Ze starten de dag in de Mentorgroep. Om 08:45 uur starten we met het rekenonderwijs. De kinderen krijgen instructie op niveau. Na een gedeelte van de verwerkingsopdrachten onder begeleiding van de instructeur gaan de kinderen naar het leerplein. Coaches zijn aanwezig om de kinderen te begeleiden.
Door verschillende vakken aan te bieden binnen de Unit, komen de leerlingen meerdere leerkrachten en kinderen tegen. De ruimtes van een Unit wisselen gedurende de dag van functie. Zo kan een Mentorlokaal gebruikt worden als verwerkingslokaal of instructielokaal. De kinderen worden door veel leerkrachten gezien. Hierdoor dragen we als team de verantwoordelijkheid voor de leerlingen en ons onderwijs!
